Overzicht
NederlandsEnglish
Actueel

Elektrisch vervoerSneller en verderVoor- en nadelenHistorie

ForumContact

 

 

Elektrisch vervoerOmbouw naar elektrowagen

In geen enkele technische sector is de verwachting dat snel naar alternatieven voor fossiele brandstoffen gezocht zal moeten zo groot als in de automobielsector. Dat komt omdat benzine/dieselauto’s niet alleen fossiele brandstoffen opstoken, maar ook voor veel lawaai en luchtverontreiniging zorgen. Dus wordt het zoeken naar alternatieven in deze sector wel van meerdere kanten aangemoedigd. Momenteel (2010) is de wedloop naar alternatieven volop gaande, en praktisch alle grote autofabrieken doen er aan mee.

Elektrobusje
Demonstratie van het elektro-minibusje
op een school in Delft.

Bij de Twaalf Ambachten begonnen we met onze werkgroep elektrische auto’s in 1995 met de eerste voorbereidingen voor het ombouwen van auto’s tot elektrische (accu-)auto’s, de MSE’s of: matige snelheids auto’s. Ons probleem: zeker in die tijd was nog geen automobilist over te halen voor matige snelheid…. Toch bleken de wagens die we hadden omgebouwd in staat om in en om de stad hun mannetje te staan! Als forens- of bestelvoertuig, uitgerust met tractie-loodaccu’s waren ze eigenlijk heel bruikbaar en nog betaalbaar ook. Ook ging een omgebouwde auto (mits van redelijke technische kwaliteit) gemakkelijk vele jaren langer mee dan zijn benzine-uitvoering..

Elektrobusje
Werk onder de motorkap van de omgebouwde
Peugeot 205.

Wat is er intussen bereikt? Onze conclusies na bijna 15 jaar experimenteren – we rijden nog steeds met één van de vier auto’s die we ombouwden – is dat een omgebouwde auto op accu’s het meest geschikt is voor vervoer in en om de stad voor afstanden van dagelijks niet meer dan 50-80 kilometer. En dan met een snelheid van niet meer dan 50-60 km/u. Zo’n auto ligt waarschijnlijk nog binnen het bereik van de niet-kapitaalkrachtige autobezitter mits: omgebouwd uit een goede, geschikte bestaande auto, die wordt uitgerust met tractiebatterijen (loodaccu’s) en een elektromotor, die aan de versnellingsbak wordt bevestigd. Ombouw, elektrische uitrusting en accu’s zouden dan met wat goede wil voor 15.000 euro geleverd moeten kunnen worden. Daar komt dan wel nog de prijs van het om te bouwen voertuig bij. Zou de vraag naar dergelijke omgebouwde auto’s groot genoeg zijn, dan zou dit door kleine bedrijven gedaan kunnen worden en zou de totaalprijs misschien nog lager kunnen.

Hebt u vragen naar aanleiding van dit onderwerp?
Wellicht vindt u op onze forumarchiefpagina het antwoord.