Overzicht
NederlandsEnglish
Actueel

Elektrisch vervoerSneller en verderVoor- en nadelenHistorie



 

 

Elektrisch vervoer: historie

In 1995 bouwden we met leden van onze werkgroep elektrische auto’s een Suzuki minibusje om tot elektrische auto. Doelstelling: te komen tot een schoon, niet lawaaiig en zuinig voertuig voor gebruik in en om de stad.
Ons uitgangspunt was, dat er snel iets moet worden gedaan aan het verkeerslawaai en de enorme luchtverontreiniging in en om de steden en snelwegen.

Aanvankelijk gingen we nog niet uit van een snelheidslimiet, maar spoedig na de eerste experimentele ritten werd ons duidelijk dat een tot elektrisch voertuig omgebouwde auto alleen praktisch toepasbaar zou zijn als de snelheid beperkt wordt tot de minimum snelheid, die vereist is voor toelating op de autosnelweg: 60 km/u. De wagen zal dan volledig toepasbaar worden in het stedelijk gebied en zal dankzij de snelheidsbeperking tenminste een tweemaal zo grote actieradius krijgen met dezelfde accucapaciteit.

Elektrobusje
Het omgebouwde Suzuki-busje tijdens
de manifestatie voor elektrische auto's
in Rotterdam.

Het eerder genoemde Suzuki-busje, werd in 1998 winnaar in zijn categorie tijdens de tweedaagse internationale manifestatie voor elektrische auto’s in Rotterdam: het reed op beide dagen gedurende zes uren onafgebroken het parcours in de binnenstad en legde daarbij bijna 145 kilometer op één acculading met een batterij van 320 Ampère-uur. De dag tevoren reed het via binnenwegen van Boxtel naar Rotterdam met een gemiddelde snelheid van 40 km/u. Het verbruikte bij deze ritten circa 25 kW laadstroom.

Elektrotaxi
De 'groene stroom-museumbus'.


Inmiddels zijn vier auto’s omgebouwd. De grootste, een 8-persoons Fiat Ducato taxibus werd op 3 oktober 1999 in gebruik genomen als ‘groene stroom-museumbus’ die een vaste route door Boxtel reed, in beheer bij de Kleine Aarde en het Oertijdmuseum. Hij is helaas nog geen twee jaar later gestopt wegens verkeerd onderhoud van de accu’s. Twee andere waren een Peugeot 205 personenauto en een Subaru minibus. In de laatste testten wij een nieuw type elektromotor, de Britse Lynchmotor, die het rijden zonder koppeling en vliegwiel mogelijk maakt en die ongeveer een kwart weegt van een gelijkstroommotor van gelijk vermogen. De laatste jaren werkten we nauw samen met het Nederlands/Amerikaanse bedrijf 'E-Traction', dat van alle wagens het elektronische en motorische deel voor zijn rekening nam. De mechanische ombouw deden we in samenwerking met de werktuigkundige Theo Smits in Middelbeers.